Fyzika v našom živote

Vážení pedagógovia, pripravili sme pre vás a vašich študentov doplnkovú vzdelávaciu aktivitu. Cieľom je podporiť samostatné kritické myslenie a prostredníctvom výzvy Fyzika v našom živote tak umožniť študentom a pedagógom vytvoriť vlastný experiment zameraný na demonštráciu fyzikálnych javov. ZCV Aurelium vyhlasuje súťaž o najlepšie vysvetlenie vedeckých tém vo forme videa.

Kde všade v každodennom živote môžeme nájsť fyzikálne javy? Vo vašom školskom kolektíve si vyberte jeden fyzikálny jav a pokúste sa nájsť, kde sa s ním môžete stretnúť vo vašom okolí alebo pri vašich každodenných činnostiach. Spoločne s pedagógom natočte o tom krátke video, kde tento jav zrozumiteľne vysvetlíte tak, aby ho pochopili vaši rovesníci.

Zadanie:
Vyberte si jeden fyzikálny zákon zo zoznamu tém. S pomocou vášho pedagóga vymyslite, ako by mohol daný fyzikálny zákon fungovať v bežnom živote. Premýšľajte nad tým, kde sa s daným javom môžete stretnúť a počas vyučovania vymyslite nápadité video, kde tento jav vysvetlíte a názorne predvediete.

Tematické okruhy:

  • Statická elektrina
  • Termodynamika
  • Hydraulika
  • Perpetuum mobile
  • Čierne diery
  • Dynamo
  • Solárna energia
  • Veterná energia
  • Archimedov zákon
  • Pascalov zákon
  • Zákon zachovania hybnosti
  • Teória chaosu
  • Gyroskop

Natočte video max 1 – 4 min. na váš mobilný telefón alebo iné záznamové médium. Video upravte a spracujte tak, aby ste boli s výsledkom spokojní.

Váš pedagóg pošle video emailom prostredníctvom domény www.wetransfer.com alebo www.uloz.to na adresu: aurelium@cvtisr.sk.

Termín zaslania videa: najneskôr do: 30. októbra 2021 (vrátane)  

Porota zložená z odborných pracovníkov CVTI SR vyberie 3 najlepšie videá na základe nasledujúcich kritérií: zrozumiteľnosť, originálnosť, úroveň spracovania témy a kvalita videa. Najlepšie porotou vybrané videá získajú cenu Aurelia a študenti získajú vecné ceny. Školské kolektívy ocenených videí budú pozvané do ZCV Aurelium, aby si prezvali ocenenie.

Odporúčanie pre pedagóga:
Práca na videu môže nadväzovať na látku preberanú na vašich hodinách (fyzika, chémia, matematika...). Inšpirujte vašich študentov, aby sami premýšľali nad javmi a hľadali, kde sa s nimi bežne môžu stretnúť. Usmernite študentov, aby výsledné video bolo jasné, môže byť aj vtipné, ale malo by zrozumiteľne danú tému vysvetliť.

Zdroj: veda na dosah